Van idee tot werkelijkheid
Na een concert met zijn bevriende wereldsterren Daniel Barenboim en Martha Argerich, vroeg Rafael Viñoly hen wat ze zouden denken van een vleugel met een ergonomisch klavier. Hun enthousiaste reactie inspireerde hem om Chris Maene te benaderen met de vraag of hij bereid was zo een ontwerp te realiseren. In een mail met enkele schetsen zei hij tot slot 'If you think this is crazy, I can go back drawing buildings in a minute'.
Chris Maene vond het een briljant idee en ging de uitdaging aan. Het concrete ontwerp werd eerst uitgetekend en er werd een model uit karton gemaakt. Daarop tekende Rafael in het atelier in Ruiselede dan zijn verdere ideeën uit.
Het ergonomische klavier was de basis van het ontwerp. Vanuit de curve werd de rest van de vleugel ontwikkeld. Daardoor ontstond een organisch design, een logisch gevolg van de initiële ronding.
Mooie details zijn de met de hand gepolierde poten en het opvallend gestileerde pedaalstuk. De zangbodem, 20% groter dan bij een standaard vleugel, het sierlijke frame en de ronde kast van het instrument zorgen voor een bijzondere uitstraling maar ook voor een uitzonderlijk krachtige en kleurrijke klank.