Een van de belangrijkste factoren bij het realiseren van een rijke toon is de ondersteuning binnenin het instrument. Wanneer we fortissimo of pianissimo spelen zal de kracht die we overbrengen het instrument licht doen buigen. Dit zorgt voor verlies van energie en klank. Het onderdeel van de piano dat dit moet opvangen is het onderframe. We kunnen hier de link leggen met het menselijk skelet. Bij de C3X is dit onderframe bijvoorbeeld 20 % dikker dan bij andere piano’s. Dit geeft zichtbaar meer ondersteuning en reflecteert meteen ook een van de overwegingen die men heeft gemaakt bij het vernieuwen van deze bekende reeks.
Een viool is gebouwd rond een mooi gestroomlijnd lichaam met 3-dimensionale krommingen en maakt gebruik van een delicate vorm. Dit is vergelijkbaar met het 3-dimensionale concave design van een zangbodem in een piano. We noemen dit ‘de kroon’. Yamaha heeft de ervaring en know-how vergaard, door jarenlang piano’s te bouwen en expertise op te doen, om te verzekeren dat de zangbodem steeds voor een superieure projectie van de klank zorgt.
Expertise bij het maken van het gietijzeren frame komt tot uiting dankzij robuuste kwaliteit
Het gietijzeren frame van een vleugelpiano moet in staat zijn om een aantal tonnen spanning op te vangen. Het frame werkt eigenlijk samen met de houten constructie om de snaarspanning te ondersteunen, maar het heeft ook een diepgaand effect op de klank. Yamaha maakt deze frames zelf en beroept zich hiervoor op een techniek die bekend staat als het ‘vacuüm proces’. Een methode die gebruikt wordt bij het bouwen van de beste kaders ter wereld.
Het rustgevende gevoel bij het spelen op een Yamaha vleugel
De CX-reeks is uitgerust met een klavierklep die via een soft landing-systeem wordt bediend. U hoeft zicht dus geen zorgen meer te maken dat de klavierklep onverwacht of per ongeluk naar beneden zou kunnen vallen. De mooie Yamaha CX vleugels krijgen van veel kenners uitmuntende referenties toegewezen. De nieuwe lijn, bestaande uit zeven instrumenten, kan zowat iedereen bekoren.